De Rotterdamse haven, een van de grootste havens ter wereld, staat bekend om zijn dynamiek en constante zoektocht naar innovatie. Echter, te midden van alle succesverhalen, worstelt Havenbedrijf Rotterdam momenteel met een gevaarlijke indringer: de Japanse duizendknoop. Deze invasieve plantensoort heeft zich verspreid en groeit langs wegen, spoorlijnen en in glooiingen. Het Havenbedrijf is vastbesloten om deze destructieve plant te bestrijden en neemt het voortouw in het ontwikkelen van innovatieve methoden om de Japanse duizendknoop te bestrijden.
De invasieve exoot blijkt enorm sterk en vrijwel niet weg te krijgen. Vanuit PRO6 managers was Peter Markensteijn betrokken bij de bestrijding van Japanse Duizendknoop. Peter houdt van complexe uitdagingen zoals deze en zet daar graag zijn brede ervaring voor in. Hij laat zich niet snel uit het veld slaan maar zoekt naar creatieve oplossingen.
We hebben verschillende manieren geprobeerd, zoals:
- Een zoutoplossing over een glooiing uit laten vloeien
Dit is een kwestie van lange adem, maar de verwachting is wel dat de plant doodgaat. - Stroom door de wortels schieten, waardoor ze hoorbaar knappen.
Dit is veel minder effectief dan vooraf gedacht. - Inwikkelen in een doek in een depot
Het doek en de plant moet vier jaar blijven liggen, waarna deze volledig dood moet zijn. Ook een methode met een lange adem dus. In 2023 is een depot geopend en er is geen hergroei waargenomen. - Thermisch reinigingen van de grond
Dit is een manier die écht werkt. Het probleem hierbij zit in het prijskaartje. Het zou namelijk miljoenen kosten om grotere locaties op deze manier te verlossen van de Japanse Duizendknoop. Daarnaast vraagt het veel energie. - Anaerobe grondbehandeling (ook bekend als: Bodem resetten)
Ook een methode die werkt. En kostentechnisch redelijk aantrekkelijk. Hierbij wordt de bodem op biologische wijze ontdaan van alle organische materialen inclusief de Duizendknoop.
Er werd regelmatig contact opgenomen met het Havenbedrijf door bedrijven die menen dé oplossing te hebben gevonden. Zo bleven we continu werken aan oplossingen die het probleem op korte termijn en doeltreffend konden verhelpen. Dit bleek lastig. Bijkomende uitdaging zat hem ook nog eens in het feit dat er meer dan 100 vindplaatsen in de haven waren en dat elke plek een specifieke aanpak vraagt. Gelukkig was er veel ruime om te pionieren. Uiteindelijk kan ik stellen dat we van elke methode wel iets op hebben gestoken, maar dat methoden in veel gevallen echt niet werken.”
Er werd regelmatig contact opgenomen met het Havenbedrijf door bedrijven die menen dé oplossing te hebben gevonden. Zo bleven we continu werken aan oplossingen die het probleem op korte termijn en doeltreffend konden verhelpen. Dit bleek lastig. Bijkomende uitdaging zat hem ook nog eens in het feit dat er meer dan 100 vindplaatsen in de haven waren en dat elke plek een specifieke aanpak vraagt. Gelukkig was er veel ruime om te pionieren. Uiteindelijk kan ik stellen dat we van elke methode wel iets op hebben gestoken, maar dat methoden in veel gevallen echt niet werken.’
Port of Rotterdam en PRO6
Als een van de grootste havens ter wereld speelt Havenbedrijf Rotterdam een cruciale rol in het faciliteren van duurzame groei en ontwikkeling in Nederland en Europa. In het Havenbedrijf worden jaarlijks miljoenen tonnen aan goederen verwerkt. Met zijn geavanceerde infrastructuur en innovatieve benadering heeft dit havenbedrijf een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare partner voor wereldwijde handel.
Met een gedeelde visie op het belang van kwaliteit en duurzaamheid streefden wij ernaar om Havenbedrijf Rotterdam te ondersteunen bij het behalen van hun doelen. Onze focus lag op het creëren van succesvolle projecten en het optimaal benutten van contractuele mogelijkheden. Ons palet aan projecten was divers, van natte infra (steigers, wachtplaatsen, ligplaatsen), droge infra (wegenprojecten) tot gronduitgiftes. En zo nu en dan een sterk afwijkend project.
Samen zetten wij ons in om de positie van Havenbedrijf Rotterdam als een duurzame wereldleider in de maritieme industrie te versterken.