Maandag
Maandag is voor mij sinds kort een vaste vrije dag. De ‘Out of office’ staat aan, maar ik kan het toch niet laten mijn mailtjes te bekijken en (soms) te beantwoorden. Als projectmanager wil je tenslotte niet dat zaken vertraging oplopen omdat jij niet tijdig op je e-mail reageert. Daarnaast heb ik ook nog telefonisch overleg met een ingenieursbureau over een inmeting die zij moeten doen.
Dinsdag
In principe ben ik de hele week bezig voor het Havenbedrijf Rotterdam. Daarnaast doe ik een aantal activiteiten vanuit mijn rolverantwoordelijkheden binnen PRO6 managers. Vanwege COVID-19 doe ik vrijwel alles vanuit huis. Bij het Havenbedrijf heb ik altijd meerdere projecten tegelijk lopen. Als projectmanager ben ik verantwoordelijk vanaf het eerste initiatief tot aan de oplevering en de overdracht aan de beheerders. Het initiatief voor die projecten kan vanuit het Havenbedrijf komen, maar het betreft ook heel vaak een vraag van een klant van het Havenbedrijf.
Vanochtend heb ik een webinar over bestrijding van de Japanse Duizendknoop met bladvlo bijgewoond. Helaas blijkt dit ook niet echt een bestrijdingsmethode, maar meer een beheermethode. Je kan er mogelijk verspreiding van de plant mee voorkomen. Op korte termijn zal dit ons dus niet helpen bij uitroeiing van de plant in het havengebied.
Vervolgens heb ik clusteroverleg met de medewerkers uit het cluster Wegen. Dit is één van de clusters waar ik projecten voor doe. Ik ben een soort vliegende kiep, als er gaten vallen in de capaciteit bij een cluster dan wordt ik vaak ingezet om die op te vangen. Daarna heb ik nog een paar overleggen. Onder andere met een collega-projectmanager over nut, noodzaak en tijdsdruk van aanleg van een dure inrit en met een klant over verlenging van de huur.
Woensdag
’s Ochtends werk ik vooral veel acties en e-mails van gisteren weg. Deze bestaan vooral uit informatie, een aantal vragen en een paar prestatieverklaringen die moeten worden beoordeeld en goedgekeurd zodat ze betaald kunnen worden.
Mijn eerste overleg is met de projectteamleden over een nieuw project waar een bestaande klant van het Havenbedrijf Rotterdam zelf een aantal aanpassingen wil doen aan de infrastructuur. Het betreft met name aanpassingen aan de inritten die aansluiten op de openbare weg. Hierbij is een raakvlak tussen uitgegeven terrein en de openbare ruimte. Het Havenbedrijf mag daarom eisen stellen en moet het de plannen en uiteindelijk ook het aangelegde werk goedkeuren. Met het team hebben we doorgenomen onder welke voorwaarden dat kan en hoe we dat met de klant gaan afhandelen.
Nadat ik het voorgaande afgestemd heb met de verantwoordelijke Business Manager, plan ik een afspraak met de klant in. Het heeft allemaal haast. En, wonder boven wonder, lukt het om een tijdstip op de volgende dag te vinden waarop iedereen kan.
Bij een andere klant gaan we extra grond uitgeven ten behoeve van extra parkeerruimte. Er spelen onduidelijkheden over wat er in het verleden in de bodem is gebeurd en wat er precies is gesaneerd. Dit hebben we uitgebreid besproken en een oplossing gekozen. Die leidt wel tot extra bodemonderzoek en wat vertraging in de planning.
Donderdag
Vandaag begint de dag met een gesprek met de klant van de nieuwe inritten. Goed om elkaar even te spreken. Zo konden we gelijk een aantal onduidelijkheden over en weer verhelderen en praktische afspraken over de aanpak maken.
Verder heb ik contact met diverse collega’s van het Havenbedrijf over verschillende projecten. Er valt altijd wel wat te bespreken, te mailen, te appen, te bellen en te checken. Tijdens de lunch vindt het afdelingsoverleg binnen het Havenbedrijf plaats. Een paar collega’s van PRO6 managers geven intussen presentaties bij het congres van Game Changers. Daar zag ik wat foto’s van voorbij komen.
Een locatiebezoek voor een nieuwe RoRo-ramp bij een klant gaat helaas niet door. Een RoRo-ramp is een voorziening waarmee het vrachtverkeer een Roll-on-roll-offschip op en af kan rijden. En, ik probeer iedere dag wel even een ommetje te maken, dus dan kom ik toch even buiten. Frisse lucht en beweging! Al laatste voer ik vandaag vast wat acties uit vanuit mijn rollen bij PRO6.
Vrijdag
Vrijdag is eigenlijk onze PRO6-dag. Normaal komen we dan allemaal naar kantoor om met elkaar te werken en om aan de organisatie te bouwen. De dag sluiten we dan af met een borrel. Maar vandaag heb ik ook nog wat dingen te doen voor het Havenbedrijf.
’s Ochtends heb ik eerst een overleg met een project engineer over een hardnekkig probleem met een net aangelegde walstroom. Samen hebben we een richting bedacht die we in kunnen slaan om dit probleem af te sluiten. Daarna heb ik het met anderen over gebruik van grond waar duizendknoop in zat en mogelijk nog zit over een locatie waar deze grond permanent kan blijven liggen. De grond ligt nu al enkele jaren volledig in folie opgesloten. Op basis van wat steekproeven lijkt deze behoorlijk duizendknoopvrij te zijn. Maar volledige zekerheid hebben we nog niet. Mochten we daar op het moment van toepassen niet volledig zeker van zijn dan kunnen we deze grond op de andere locatie opnieuw in doek inpakken.
Vanmiddag is er nog gestart met het opzetten van een projectdecharge voor een project dat bijna gereed is. De week afgesloten met de urenregistratie bij zowel het Havenbedrijf als bij PRO6. Moet ook gebeuren! Al met al was het meer een Havenbedrijf-dag dan een PRO6-dag.