Al sinds 2013 is Peter het vaste aanspreekpunt binnen het Havenbedrijf. Hij heeft dan ook al aandeel gehad in veel verschillende projecten. Zijn werkzaamheden hebben betrekking op natte infra (steigers, wachtplaatsen, ligplaatsen), droge infra (wegenprojecten), gronduitgiftes en kadastrale inmeting. En zo nu en dan een sterk afwijkend project.




Japanse Duizendknoop
De bestrijding van de Japanse Duizendknoop is een van zijn meest uitdagende, complexe én ongrijpbare projecten. Deze invasieve exoot blijkt enorm sterk en vrijwel niet weg te krijgen. Ze hebben al verschillende manieren geprobeerd, zoals:
- Een zoutoplossing over een glooiing uit laten vloeien
De plant gaat dood, maar groeit het seizoen daarna helaas gewoon weer terug. - Stroom door de wortels schieten, waardoor ze hoorbaar knappen.
Effectief, maar gaat langzaam. In Engeland is het getest en pas na drie jaar is de plant daar volledig uitgeroeid. - Inwikkelen in een doek in een depot
Het doek en de plant moet vier jaar blijven liggen, waarna deze volledig dood zou moeten zijn. Ook een methode met een lange adem dus. - Thermisch reinigingen van de grond
Dit is een manier die écht werkt. Het probleem hierbij zit in het prijskaartje. Het zou namelijk miljoenen kosten om grotere locaties op deze manier te verlossen van de Japanse Duizendknoop. - Bodem resetten
Ook een methode die werkt. En kostentechnisch redelijk aantrekkelijk. Hierbij wordt de bodem op biologische wijze ontdaan van alle organische materiaal inclusief de Duizendknoop.
Ondertussen wordt er veel contact opgenomen met het Havenbedrijf door andere bedrijven die menen dé oplossing te hebben gevonden. Zo blijven ze continu werken aan oplossingen die het probleem op korte termijn en doeltreffend kunnen verhelpen. Dit blijkt vooralsnog lastig. Bijkomende uitdaging zit hem ook nog eens in het feit dat er meer dan 100 vindplaatsen in de haven zijn en dat elke plek een specifieke aanpak vraagt. Gelukkig is er veel ruime om te pionieren.
Zijn er nog methodes over die geprobeerd worden?
‘We kijken nu naar een combinatie van eerdere methodes. Zo hebben we in het verleden een proef gedaan met zout water, maar dat bleek niet effectief. Nu hebben we datzelfde gebied bewerkt met een nieuwe methode en blijkt die combinatie van methoden wel degelijk effect te hebben. Heet water lijkt ook potentie te hebben, maar dat kunnen we pas zeggen als we de Japanse Duizendknoop enkele groeiseizoenen niet terug zien komen. Uiteindelijk kan ik stellen dat we van elke methode wel iets opsteken, maar dat het in veel gevallen echt niet werkt.’
Wat ligt er verder op jouw bord?
‘Er moet een nieuw overslaglocatie voor een klant van het havenbedrijf gerealiseerd worden. Dat klinkt betrekkelijk simpel, maar gaat momenteel natuurlijk gepaard met hoge kosten vanwege materiaalkosten.’
‘Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het uitgeven van een stuk of acht terreinen op o.a. de Maasvlakte. Wanneer daar geïnteresseerden voor zijn, komt daar meer bij kijken dan alleen het opmaken van een contract. Er moet bijvoorbeeld bodemonderzoek worden uitgevoerd, kabels en leidigen worden gelegd en inritten worden aangelegd. Ach ja, het werken in de haven is in elk geval nooit saai!’
Maar het is druk bij Havenbedrijf Rotterdam. Niet alleen Peter en Quinten houden hier kantoor om boven op het project te kunnen zitten, ook Bas Sollie is sinds november 2021 betrokken bij een project in de Rotterdamse haven. Als technisch manager is hij verantwoordelijk voor coördinatie, planning en uitvoer van het led-verlichtingsproject in de haven. Voor het einde van 2024 moet de hele Rotterdamse haven voorzien zijn van ledverlichting inclusief een eigen kabelnet. Dat lijkt een eenvoudige opgave, maar niets is minder waar.
‘In en om de haven moet je rekening houden met ontzettend veel factoren. De grootste uitdaging zit in de bodem; deze ligt vól met kabels en leidingen waarvan sommige meer dan een meter doorsnede hebben. Je begrijpt dat het doortrekken van een kabeltje voor een nieuwe lantaarnpaal dan niet zo eenvoudig is als het lijkt. Voorafgaand aan elk deelproject doet de aannemer daarom een maakbaarheidstoets, waarbij gekeken wordt naar het gebruiken van bestaande mantelbuizen, ligging van het tracé, passeren van kunstwerken etc. Door dit vooral goed in beeld te hebben, kan de uitvoering een stuk vlotter verlopen’


‘Naast de uitdagingen in de volle bodem, hebben we in de haven ook te maken met broedseizoenen, stormseizoenen, verontreinigde grond én souvenirs uit WOII. Deze factoren samen maken het project in elk geval niet saai. We moeten meters maken binnen de marges die we hebben.’
Met die meters zit het wel goed. Het project is inmiddels voor 80% afgerond en staat nu aan de vooravond van de laatste 20%. Dat lijkt zo gedaan, maar vooralsnog houden ze rekening met een termijn van 2,5 jaar om deze onderdelen af te ronden.