De Rotterdamse haven, een van de grootste havens ter wereld, staat bekend om zijn dynamiek en constante zoektocht naar innovatie. Echter, te midden van alle succesverhalen, worstelt Havenbedrijf Rotterdam momenteel met een gevaarlijke indringer: de Japanse duizendknoop. Deze invasieve plantensoort heeft zich verspreid en groeit langs wegen, spoorlijnen en in glooiingen. Het Havenbedrijf is vastbesloten om deze destructieve plant te bestrijden en neemt het voortouw in het ontwikkelen van innovatieve methoden om de Japanse duizendknoop te bestrijden.
De invasieve exoot blijkt enorm sterk en vrijwel niet weg te krijgen. Vanuit PRO6 managers is Peter Markensteijn betrokken bij de bestrijding van Japanse Duizendknoop. Peter houdt van complexe uitdagingen zoals deze en zet daar graag zijn brede ervaring voor in. Hij laat zich niet snel uit het veld slaan maar zoekt naar creatieve oplossingen.
“We hebben al verschillende manieren geprobeerd, zoals:
- Een zoutoplossing over een glooiing uit laten vloeien
Dit is een kwestie van lange adem, maar de verwachting is wel dat de plant dood gaat. - Stroom door de wortels schieten, waardoor ze hoorbaar knappen.
Dit is veel minder effectief dan vooraf gedacht. - Inwikkelen in een doek in een depot
Het doek en de plant moet vier jaar blijven liggen, waarna deze volledig dood moet zijn. Ook een methode met een lange adem dus. In 2023 is een depot geopend en tot op heden is geen hergroei waargenomen. - Thermisch reinigingen van de grond
Dit is een manier die écht werkt. Het probleem hierbij zit in het prijskaartje. Het zou namelijk miljoenen kosten om grotere locaties op deze manier te verlossen van de Japanse Duizendknoop. Daarnaast vraagt het veel energie. - Bodem resetten
Ook een methode die werkt. En kostentechnisch redelijk aantrekkelijk. Hierbij wordt de bodem op biologische wijze ontdaan van alle organische materiaal inclusief de Duizendknoop.
Ondertussen wordt er veel contact opgenomen met het Havenbedrijf door bedrijven die menen dé oplossing te hebben gevonden. Zo blijven we continu werken aan oplossingen die het probleem op korte termijn en doeltreffend kunnen verhelpen. Dit blijkt vooralsnog lastig. Bijkomende uitdaging zit hem ook nog eens in het feit dat er meer dan 100 vindplaatsen in de haven zijn en dat elke plek een specifieke aanpak vraagt. Gelukkig is er veel ruime om te pionieren.”
Zijn er nog methodes over die geprobeerd worden?
‘We kijken nu naar een combinatie van eerdere methodes. Zo hebben we in het verleden een proef gedaan met zout water, maar dat bleek niet effectief. Nu hebben we datzelfde gebied bewerkt met een nieuwe methode, ook met zout water, en blijkt die combinatie van methoden wel degelijk effect te hebben. Heet water lijkt ook potentie te hebben, maar dat kunnen we pas zeggen als we de Japanse Duizendknoop enkele groeiseizoenen niet terug zien komen. Uiteindelijk kan ik stellen dat we van elke methode wel iets opsteken, maar dat het in veel gevallen echt niet werkt.’
Port of Rotterdam en PRO6
Als een van de grootste havens ter wereld speelt Havenbedrijf Rotterdam een cruciale rol in het faciliteren van duurzame groei en ontwikkeling in Nederland en Europa. In het Havenbedrijf worden jaarlijks miljoenen tonnen aan goederen verwerkt. Met zijn geavanceerde infrastructuur en innovatieve benadering heeft dit havenbedrijf een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare partner voor wereldwijde handel.
Havenbedrijf Rotterdam is continu bezig haar assets op het hoogste niveau te houden. Daarnaast vinden er continue nieuwe ontwikkelingen plaats. Daaruit volgen vele infrastructurele en andere projecten. Om deze gigantische operatie soepel te laten verlopen is effectief contract- en projectmanagement van essentieel belang. Dat is waar PRO6 managers om de hoek komt kijken. Met onze ervaring en expertise op het gebied van contract- en projectmanagement en met een op samenwerkingsgerichte duurzame werkwijze met professionals die leveren (we maken beloftes waar) vormen wij al sinds 2013 een goede match met Havenbedrijf Rotterdam. We voelen ons vereerd om samen te werken met Havenbedrijf Rotterdam, aangezien onze visie op duurzaamheid naadloos aansluit op het streven van het bedrijf naar een milieuvriendelijke en toekomstbestendige haven.
“We werken uiteraard binnen de kaders van de klant, maar kunnen daar zeker werken vanuit het “samen” en “beter” uit onze purpose.”
Met een gedeelde visie op het belang van kwaliteit en duurzaamheid streven wij ernaar om Havenbedrijf Rotterdam te ondersteunen bij het behalen van hun doelen. Onze focus ligt op het creëren van succesvolle projecten en het optimaal benutten van contractuele mogelijkheden. Ons palet aan projecten is divers, van natte infra (steigers, wachtplaatsen, ligplaatsen), droge infra (wegenprojecten) tot gronduitgiftes. En zo nu en dan een sterk afwijkend project.
Samen zetten wij ons in om de positie van Havenbedrijf Rotterdam als een duurzame wereldleider in de maritieme industrie te versterken.